Hoe begin ik met gezond en groen leven?

februari 9, 2012 at 1:01 pm Plaats een reactie

Naar aanleiding van mijn twee eerdere berichten, waarin ik mensen opriep om gezond en groen te gaan leven, heb ik een aantal reacties gehad. Deze reacties hadden met elkaar in gemeen dat het voor mensen niet helemaal duidelijk was waar ze nou moesten beginnen. De meesten wisten wel ongeveer wat te doen, maar hadden moeite met alles bij elkaar te brengen.

Daarom zal ik in dit artikel proberen uit te leggen hoe en wat je kunt doen, en misschien wel belangrijker, waarom je dingen moet doen. Ik wil dus proberen de achterliggende mindset uiteen te zetten.

Motivatie

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het draait allemaal om motivatie. Als je gezond en/of groen wilt leven, zal alles afhangen van jouw motivatie om dit ook daadwerkelijk te doen. Deze motivatie moet intrinsiek zijn, oftewel, moet van jezelf uit komen. Vaak zie je dat mensen die deze intrinsieke motivatie niet hebben (en dus vanaf buitenaf ertoe worden aangezet) falen in hun opzet. Mensen die van iemand anders gezond of groen moeten gaan leven, slagen er bijna nooit in om dit vol te houden.

Wat voor soort intrinsieke motivatie je hebt maakt in mijn ogen dan weer helemaal niets uit. Of je nou groen gaat rijden voor de centen, gezond gaat eten omdat je het lekkerder vind, duurzaam gaat ondernemen omdat het goed is voor je imago of gaat sporten omdat je in staat wil zijn op één hand heen en weer te huppelen: het maakt niet uit! Dit is een geval waar de middelen het doel heiligen (een soort omgekeerd utilitarisme).

Instinct

Deze laatste alinea is natuurlijk discutabel in al zijn facetten. Het slaat echter terug op ons oerinstinct, waarbij we tot alles toe in staat zijn om een doel te bereiken. Daarin ligt namelijk de oplossing. Je moet je namelijk realiseren dat om jouw doel te bereiken (gezonder worden, fitter worden, geld besparen etc.) groen en gezond leven een prima weg is. Op het moment dat je dit realiseert, en je deze drive ook gaat gebruiken, kunnen we spreken van intrinsieke motivatie.

Je kunt je vervolgens afvragen: ‘Heel leuk als ik de motivatie heb, maar hoe weet ik nou wat ik vervolgens moet doen?’. Het antwoord hierop is simpel. Je moet namelijk doen wat je acht goed te zijn. Zo goed als ieder mens weet wel een manier om het aan te pakken. De sleutel hier ligt hem in het feit dat je er niet bang voor moet zijn. Zo willen mensen vaak heel graag afvallen (intrinsiek gemotiveerd), maar zijn ze bang om gebruiken aan te pakken (zoals het eten van rood vlees). Deze angst moet je zien te verliezen.

Hulp nodig?

Ik begrijp dat dit absoluut geen simpel iets is. Wat je echter ook moet beseffen is dat er altijd wel hulp te vinden is, in elke vorm. Wil je graag eens spreken met iemand anders met verstand erover? Ga dan eens naar een mental coach. Wil je informatie hebben over welk eten gezond is en welk niet? Kijk eens bij het Voedingscentrum. Wil je weten hoe je nou duurzaam en verantwoord kunt ondernemen? Volg eens een cursus of een versnelde opleiding! Het is vaak een kwestie van over een drempel stappen om hulp te vragen (in essentie net zoals hierboven niet bang zijn om iets te veranderen), maar het is het zo waard!

Dit artikel is natuurlijk een vrij abstract iets. Als je het in eerste instantie niet helemaal snapt, dan raad ik je aan om er eens een nachtje over te slapen, en deze dan nog eens te lezen. Het zijn namelijk allemaal dingen die we diep van binnen zelf prima weten. Het moet er gewoon even uitkomen. Mocht je er toch niet uitkomen, laat dan gewoon nog een reactie achter, en dan zal ik proberen te helpen!

Entry filed under: Gezond Leven.

Licht in donkere tijden

Plaats een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Meest recente berichten